Konya Valiliği himayelerinde, Konya Büyükşehir Belediyesi iş birliğiyle Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz tarafından yürütülen Konya İnsan Mektebi Projesi Okuma Davamız kapsamında çocuklar, gençler ve yetişkinlerin artık sadece "kitap kurdu" olmalarını değil, hayattaki derin okuyuş ve her kitaptan aldıkları özleri bir araya getirerek yeni oluşumlar meydana çıkarmayı önceleyen bireyler olmalarını amaçlıyoruz. Öğrencilerin okuma alışkanlığının ve kalitesinin gelişmesini sağlayarak akademik başarılarını artırmak, her kesimden insanı kitapla buluşturup okumayı kültür hâline getirmiş bireylerden oluşan bir toplum inşa etmek istiyoruz.
Eğitim, öğrenmeyi öğrenme, akademik başarı, hayatı anlama, kişisel gelişim, meslek edinme ve daha nice sebeple okumak; insanların isteğine bırakılamayacak kadar hayati bir gerekliliktir. Bilgi toplumunun en önemli yatırımı, insana yapılandır. En önemli kavramı ise "hayat boyu öğrenme"dir.
Günümüzde öğrencilerin aşması gereken sınavlar ve yeni nesil sorular düşünüldüğünde; ezbere dayalı öğrenmenin sonucunda bilgiyi ölçen testlerden ziyade artık okuduğunu anlama, mantık ve muhakeme gücünü ölçen sorular kullanılmaktadır. Bu noktada okuma ve okuduğunu anlama artık bir lüks değil mecburiyettir. Öğrencilerin üst düzey okuma becerilerini geliştirmek ve sınavlarda başarılı olmalarını sağlamak için okuma alışkanlığı kazandıracak projeler yapılması gerekmektedir. Eğitim, yaşanılan çağın dinamiklerinden etkilenirken bir taraftan da birey ve toplumu şekillendirmektedir. Okumanın ve öğrenmenin erdem olduğu bir dünyada bunların alışkanlık hâline getirilerek hayat boyu devam etmesini sağlamak, eğitimin öncelikli hedeflerindendir. Bireyin, bilgiyi etkili bir şekilde kullanma ve geliştirme gibi becerileri erken yaşlarda edinmesi gerekmektedir. İlerleyen yaşlarda düşünme, sorgulama, analiz etme, çıkarım yapma ve değerlendirme gibi üst düzey zihinsel becerilerde başarılı olabilmek için dilsel ve zihinsel becerilerinin erken yaşlarda geliştirilmesi önemlidir. Ailede ve okulda alınan eğitim ve edinilen alışkanlıklar hayatın bütününü etkilemektedir. Okuma becerisi sadece okulda edinilen bir beceri olmadığı için bütüncül bir yaklaşım benimsenmelidir.
Okumak, tüm beyni çalıştıran bir eylemdir. Araştırmacılar manyetik rezonans görüntüleme (MR) yöntemini kullanarak en iyi okuma becerilerine sahip çocukların aynı zamanda beyinlerinin farklı bölümleri arasında en çok etkileşim olan çocuklar olduklarını kanıtladılar. Düzenli okuma yapmayan çocukların okuduğunu anlama, yorumlama, çıkarımda bulunma, değerlendirme, problem çözme vb. becerilerinin gelişmediği ortaya koyulmuştur. Okuma becerisi farklı bilgi ve becerilerin entegrasyonunu ve uygulamasını gerektirir. Ulusal Çocuk Sağlığı ve Gelişimi Enstitüsünün (NICHD) ulusal okuma panelinde yayınladığı rapora göre, etkili bir okuma öğretimi için kritik olan alanlar; sesbilimsel farkındalık, akıcılık, kelime bilgisi, okuduğunu anlamadır.
Türkiye İstatistik Kurumunun yayınladığı kitap okuma alışkanlıklarını da ortaya koyan veriler şu şekildedir: Günde 3 saat televizyon izlenen, 7 saat internet kullanılan Türkiye'de kitap okumaya ayrılan vakit sadece bir dakika. TÜİK verilerine göre kitap okumak Türk insanının ihtiyaç listesinde 235. sırada yer alırken yüz kişiden sadece dört kişi kitap okumaktadır.
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi) araştırmasına göre; Türkiye'de öğrencilerin yüzde 66'sı okuduğunu anlamıyor. Öğrenciler en temel becerilerde yetersiz, dört işlem yapamaz ve okuduklarını anlayamaz durumda. Öğrencilerin başarısızlığı ilkokulda başlıyor ve ilerleyen sınıflarda da giderek artıyor.
Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi olarak adlandırılan PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) beş yılda bir 10 yaşındaki öğrencilere uygulanmaktadır. PIRLS'te Ölçülen Beceriler; öğrencilerin metinde açıkça verilmiş olan bilgiyi bulmaları, doğrudan çıkarımda bulunmaları, metinde sunulan bilgileri ve düşünceleri birleştirerek yorumda bulunmaları, metinleri dil kullanımı ve içerik açısından değerlendirmeleridir.
PIRLS Raporuna Göre;
• Her ülkede, okuma etkinliklerine erken yaşta başlama (görsel okuma) ve dördüncü sınıf okuma becerileri arasında olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır.
• Her ülkede, evlerinde daha çok çocuk kitabı bulunan öğrenciler daha az çocuk kitabı olan öğrencilerden daha başarılı olmuşlardır.
• En yüksek okuma puanı alan öğrencilerin velileri haftada en az 6 saat okuyan velilerden oluşmaktadır.
• Velilerin kitap okuma, hikâye anlatma, şarkı söyleme, kelime oyunları oynama gibi etkinliklere katılımı ile çocukların dilsel gelişimine erken yaşta katkıda bulundukları tespit edilmiştir. Evdeki kitap sayısı, anne babanın okuma düzeyi ve okumaya karşı tutumları ile çocuğun performansı arasında da pozitif bir ilişki vardır.
Geçmişin birikimini, geleceğin beklentileri ve yeni çağın becerileriyle harmanlayabilen okullar, toplum ve birey arasında köprü olacaklardır. Herkesin yapısal olarak farklı seçimleri, farklı ilgi alanları ve dinamikleri var. Bireylerin ruhunu keşfederek şahsiyetini dengeleyecek, değerli ve başarılı insan olmasını sağlayacak en etkili yöntem okumadır. Nitelikli bir eğitim, nitelikli okurlarla olmaktadır. Çocukların teknolojiden olumsuz etkilendiği bu zamanda okumanın önemi çok daha iyi anlaşılmıştır. İlgi dağıtan uyarıcıların çok olması ve bunlardan olumsuz etkilenilmesi, ihtiyaçlar ve mevcut problemler göz önünde bulundurulduğunda okuma farkındalığı çalışmalarının gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Çocukların kitaplarla arkadaş hâle getirilip okumalarının sağlanması suretiyle teknolojinin olumsuz etkileri de bertaraf edilmiş olur. Kitap sevgisi küçük yaşlarda aşılanır ve devam ettirilirse bir yaşam biçimi hâline getirilebilecektir
Projenin Amacı
Konya Valiliği himayelerinde, Konya Büyükşehir Belediyesi iş birliğiyle Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz tarafından yürütülen Konya İnsan Mektebi Projesi Okuma Davamız kapsamında çocuklar, gençler ve yetişkinlerin artık sadece "kitap kurdu" olmalarını değil, hayattaki derin okuyuş ve her kitaptan aldıkları özleri bir araya getirerek yeni oluşumlar meydana çıkarmayı önceleyen bireyler olmalarını amaçlıyoruz. Öğrencilerin okuma alışkanlığının ve kalitesinin gelişmesini sağlayarak akademik başarılarını artırmak, her kesimden insanı kitapla buluşturup okumayı kültür hâline getirmiş bireylerden oluşan bir toplum inşa etmek istiyoruz.
Projenin alt amaçları aşağıdaki gibidir:
1. Öğrencilerimize ve toplumumuza kitap okuma sevgisi kazandırmak,
2. Öğrencilerin Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisini geliştirmek,
3. Bireylerin hayatının her döneminde kitap okuma alışkanlığını kalıcı kılmak,
4. Öğrencilerin kelime hazinelerinin gelişmesine katkıda bulunmak,
5. Öğrencileri etkin okurlar hâline getirmek,
6. Okuma sayesinde öğrencilerimizin girdikleri sınavlarda dikkat, konsantrasyon ve motivasyonunu artırmak,
7. Öğrencilere okuma aracılığı ile etkili düşünebilme, yazabilme ve problem çözme becerileri kazandırmak,
8. Kitap okuma faaliyetlerine ailelerin de katılımını sağlayarak toplumda bu konuda farkındalık oluşturmak,
9. Öğretmenlerimizin kitap okuma konusunda rol model olmalarını sağlamak.
Okuyucuyu derinden etkileyen Türk edebiyatının ilk tarihi romanı "Cezmi" yi aralık ayı içerisinde öğrencilerimizle birlikte okulumuzda düzenlenen okuma saatleri içerisinde okuduk. Öğrencilerimiz kitaplarını evlerinde de okumaya devam ettiler. Proje ortağı olduğumuz "İlkleri Okuyoruz" (eTwining projesi)projesi kapsamında Zoom uygulaması üzerinden yapılan "Cezmi Okur Buluşması"na katıldık.
Türk edebiyatının ilk psikolojik romanı "Eylül" ü ocak ayı içerisinde öğrencilerimizle birlikte okulumuzda düzenlenen okuma saatleri içerisinde okuduk."Eylül" romanını öncelikle okulumuzda yüz yüze söyleşisini ve tahlilini yaptık.
Öğrencilerimiz okudukları romanın sonunu kendi düşünceleriyle yeniden oluşturdular.
Proje ortağı olduğumuz "İlkleri Okuyoruz" (eTwining projesi)projesi kapsamında Zoom uygulaması üzerinden yapılan "Eylül Okur Buluşması"na katılarak başka okullarda aynı kitabı okuyan öğrenciler ile öğrencilerimizi bir araya getirdik.
"Aylaynırlı Kız" isimli kitabı okuyan öğrencilerimiz,kitapta yer alan karakterlerden istediklerine mektup yazdılar.Yazılan mektupları bir kitapta topladık.
Kitaba Ulaşmak için: https://read.bookcreator.com/ibPRZushQkPYlbKaqQQpwrDMmpB3/veCAGKoBSwu6S8YtQxTvdQ
Öğrencilerimiz,kadına şiddeti konu alan "Böyle mi Olmalıydı" adlı metni yazıp okulumuzun konferans salonunda oyunu sergilediler.
"Böyle mi olmalıydı" tiyatro metni için tıklayınız.
Öğrencilerimiz tiyatro metinlerini yazarak "Hadi Oyna Bakalım" yarışmasına katıldılar.
Yarışma tiyatro metni için tıklayınız.
Tiyatro yarışması öncesi öğrencilerimiz "Konya Bilim Merkezi"ni gezdiler.
"İçimizdeki Şeytan" ile "Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat" Kitapları Okuma Etkinliğimiz
Öğrencilerimize meallerini dağıttık. Öğrencilerimiz mayıs ayında gerçekleşecek olan meal yarışmasına hazırlandılar.
Mealleri okuyan öğrencilerimiz, okulumuzda düzenlenen meal yarışmasına katıldılar. Yarışma sonunda ilk üçe giren öğrencilerimize ödülleri verildi.
"Ceylan Uykusu" isimli kitabı okuyan öğrencilerimiz kitabın yazarı Ayşegül Genç ile okulumuz konferans salonunda bir araya geldiler. Söyleşinin ardından öğrencilerimiz kitaplarını imzalattılar.
Adres:
Yeni Mahalle Nurullah Ercan Sokak No 3 AKÖREN/KONYA
Telefon
0 551 599 00 10